Mitt i seklet


mittiseklet.com:
Rättigheter och utförande Bo Olsson
Mitt i seklet

Mer om Malmö



Utdrag ur
"Minnen från Malmö":


Baltiska utställningen:
1. Inledning, Spårvägen, Ländernas hallar
2. Kartor, Utsikt från Baltiska tornet
3. Tornet, Centralgården, Huvudrestaurangen, Fiskerihallen, Kastellet
4. Konsthallen, Werdandi-Bund, Kungliga paviljongen med Blomstergatan och Berget, årsta
5. Skogshallen, Kaffekompaniet, Inträde, Hallbergs paviljong, Reklam
6. Jordbruksutställningen

Delförstoringar:
Amiralsgatan-
Föreningsgatan

Mariedalsvägen
Brokiga boden/Södertull
Södergatan
Tråkig(?) hamnbild
Wesselshörnan

Kartor


Leon Fagercrantz målning "Fiskare vid kaj", olja på duk 49x61 cm. Motivet är hämtat på andra sidan kanalen från ateljén vid Norra Vallgatan.
Huset med trappstensgaveln är det nuvarande Kyrkans hus - Sjömansgården. Huset har anor från 1850-talet då det byggdes som som bostad åt hamnens väktare. Fram till 1874, då väktarna blev polisassistenter, bodde tio hamnväktare med sina familjer i huset.


Hushållerskan och fotograferna vid kanalen

Av Bo Olsson
2 oktober 2013


Den här historien är en avstickare från berättelsen om skräddarmästare Johan Damström. Den handlar om Johans hushållerska Maria Pettersson och vad som hände henne efter Johans död. Historien handlar också om en av Malmös första fotografer.
Marias son och Johans fosterson, Carl, var gift med Benedicta som emigrerade till Amerika. Maria är alltså farfars farfars mor till Rich i Chicago.

Vad hände med Maria Pettersson efter Johan Damströms död 1876? Jo, hon flyttade hem till sin syster Carolina som var gift med fotografen Måns Fagercrantz.

Damströms bön till de efterlevande
När Johan Damström skrev sitt testamente bevittnade Måns Fagercrantz tillsammans med tre andra underskriften:
"N. Nilsson Materialförvaltare uti Malmö hamn
I. Horstmann
M. Fagerkrantz, Fotograf
A.F. Tornberg, Stadsmäklare"
(svärson)
Damström avslutade sitt testamente med en bön till alla de som han räknade med skulle komma att närvara vid bouppteckningen (bl.a. döttrar och svärsöner):
”Ni får inte glömma Maria Pettersson ifall Hon öfver Lefva mig!  J. Damström".
Det slutade med att Maria 1876 , samma år som Johan avled, flyttade till adressen Norra Vallgatan/Västergatan hos Måns och Carolina Fagercrantz och deras två barn Hulda och Leonard.

Måns Fagercrantz kommer till Malmö och gifter sig med Carolina
Måns föddes 1831 i Östra Vemmerlöv vid Simrishamn. Han hette då Måns Mårtensson. När Måns kom till Malmö från Göteborg 1857 blev han inskriven i kyrkböckerna som snickargesäll. 1858 gifte sig Måns med Carolina Pettersson. Carolina var född 1825 och alltså 31 år.
En ogift kvinna var omyndig vid den här tiden och då hennes far var död måste hennes förmyndare ge sitt samtycke till giftermålet:
"Då hon är fader- och moderlös och saknar anhöriga, så lemnar jag såsom hennes förmyndare och giftoman härmed mitt samtycke till hennes giftermål med ofvannämnde Måns Fagerkrans.
Försäkras Malmö d. 8 Januari 1858"
.

Snickargesällen sadlar om

Nej det är inga tortyrinstrument. Jag vet inte om Måns hade en sådan här "Huvud- och kropphållare" i sin ateljé men den användes av en del fotografer under 1860-talet.


I "Magistratens i Malmö, Yrkesregister m.m. 1847-78" och i "Magistraten i Malmö, Register över Närings- och Yrkesidkare 1864-83" kan man läsa:
"1865, April 08, Snickargesällen Måns Mårtensson Fagerkrantz; Fotografering, 32 Concordia".
Snickargesällen har sadlat om och blivit en av Malmös första fotografer. Han inrättar sin ateljé på adressen Djäknegatan 22. Förutom porträttfotografering blir han känd för sina många Malmöbilder.

Måns var dock inte den första fotografen i Malmö, det var C.M. Tullberg som startade sin verksamhet 1857. Tidigare hade kringresande fotografer via tidningsannonser anmält när man kom till Malmö. Detta hade pågått sedan mitten av 1840-talet. När Måns 1865 etablerar sin ateljé på Djäknegatan finns det sex fotografer anmälda hos Magistraten i Malmö.

1875 flyttade Måns sin ateljé till Norra Vallgatan 108 (nuv. nr. 94). Måns köpte också fastigheten som låg på andra sidan gården bakom ateljén. Huset som hade adressen Västergatan 111 (nuv. nr 29) blev bostad för familjen.


Korsningen Djäknegatan-Snapperupsgatan fotograferad 1953. Måns Fagercrantz hade 1865 sin ateljé i kvarteret Ellenbogen nr 32. Adressen var Djäknegatan 22 och ingången till ateljén var troligtvis precis till vänster om pojken på bilden.
Mer om Djäknegatan finns här och här.


Leon Fagercrantz går i sin faders fotspår
Carolina dog 1901 och när Måns avled året efter övertog sonen Leonard (1866-1935) rörelsen. Liksom sin far tog han förutom porträttfotografier också bilder på gatumiljöer i Malmö. Tidigare hade han under flera år studerat konst och ägnade sig åt oljemåleri och även här var det mest Malmömotiv som avbildades.
Leon hade också elever i sin ateljé och 1921 började en då 19-årig Max-Erik Ohlsson. Max E. öppnade efter några år egen ateljé. Pengaproblem gjorde att han övergick till frilansfotografering och kåserande om Malmömiljöer som var på väg att försvinna. Han drev också opinion mot rivningar och trädfällningar i Malmö. Bland annat mot vandaliseringen av Regementsgatan.


 
 
Helena Pettersson, en av Maria Pettersson okända döttrar.
 
Foto: Privat

Maria Petterssons okända döttrar
Maria bodde kvar i huset på Västergatan till sin död 1908. Hon var då 87 år gammal och dog av samma orsak som sonen Carl 25 år tidigare, nämligen hjärnblödning.
När bouppteckningen efter Maria gjordes upp visade det sig att de som fått ärva henne var de utom äktenskap födda döttrarna Emma Ulrika, född 1851, och Helena, född 1857.
Båda systrarna var födda i Bara, hos Klockare Lundahl i Vinninge by, med moder okänd. Klockarens hustru var barnmorska och fick också agera vittne vid dopen.
De båda systrarna fick inte växa upp hos sin mor, utan lämnades till fosterhem. Som 15 och 17 år gamla kom de till Marias äldsta syster Sophia och hennes familj i Bara.
Ingenstans fanns det minsta spår av vilka deras föräldrar var. Man kan undra om de själva visste vem som var deras mor och far? En ledtråd kan vara att Helena döpte sina två första barn till Maria och Johan.
Helena levde hela sitt liv under mycket enkla förhållande med man och elva barn på Möllevången i Malmö. Emma gifte sig med en smed i Lund och fick sex barn med honom.


Hjalmar Gullbergs läkare
Nu tänkte jag knyta ihop den här fantastiska släkthistorien med en länk till en annan avdelning på mittiseklet.com. Så häng med nu: Leons syster Hulda gifter sig 1882 med Hamnbokhållare Sven Peter Berggren. 1885 får de sonen Sture. Sture Bergren blir läkare och professor och nära vän med Hjalmar Gullberg: Och på sidorna om Hjalmar Gullberg finns mer att läsa om detta.
Det var dessa sidor som fick Colleen Danstrom i Chicago att skicka e-post till mittiseklet.com. Och så rullades Damströms och Fagercrantz liv upp.


Faktainsamling: Eva Henning

 
Måns Fagercrantz
 
Leon Fagercrantz
Foton ur Malmö muséers samlingar

 
 
Karta 1875, Västergatan 111 (nu 29) - Norra Vallgatan 108 (nu 94). Fagercrantz hade ateljén utåt Norra Vallgatan och bostaden tvärs över gården på Västergatan.
 
Fagercrantz bostadshus på Västergatan.

Foto: Leon Fagercrantz /© Malmö Museer
Leon Fagercrantz atelje på Norra Vallgatan början på 1920-talet. På första våningen ligger en klädesaffär.
 
Gården mellan ateljén och boningshuset fotograferad från ateljén en snöig och kall vinterdag.
Foto: Leon Fagercrantz /© Malmö Museer
 
Foto: Leon Fagercrantz /© Malmö Museer
 
Fagercrantz bostadshus på Västergatan finns kvar idag (2013).
 
Ateljén på andra sidan kvarteret ut mot Norra Vallgatan är däremot borta.
Foto : Bo Olsson

 
Utsikt från Norra Vallgatan 94 där Fagercrantz ateljé låg tidigare.
 
Före detta Väktargården i förgrunden, numera Sjömansgården/Kyrkans hus. Några fler pittoreska målningar härifrån lär det väl inte bli.
Foto : Bo Olsson
M. Fagercrantz Familjegrav på Gamla kyrkogården. Här ligger Maria Pettersson begravd.
Foto : Bo Olsson
 

© Materialet är skyddat av lagen om upphovsrätt.