Mitt i seklet


mittiseklet.com:
Rättigheter och utförande Bo Olsson
Mitt i seklet

Blandat





 
Ett gulnat och slitet fotografi som visar sig ha en fin liten historia att berätta. Att bilden är tagen under speciella förhållanden förstår man av det saliga leendet på den avfotograferade. Det är mycket ovanligt att man ser någon le på så här gamla foton, att bli fotograferad var en allvarlig sak.
Kanske kan man säga att flickan har ett Mona-Lisa-leende, men just i det här sammanhanget passar det bättre med ett H C Andersen-leende.
Foto: Privat


Tjenstepigen og daguerreotypistinden

Av Bo Olsson
7 januari 2015


 
 
Thora Hallager
 
Det Kongelige Bibliotek/
fotohistorie.com
Ibland kan det vara extra roligt att gräva djupare i ett fotografis historia. I ett album satt ett gulnat slitet foto på en okänd ung kvinna. På baksidan satt en liten lapp där det framgick att bilden var tagen i Köpenhamn av fotograf Thora Hallager. Nu var nyfikenheten väckt!

En av Danmarks första kvinnliga fotografer
Ganska snart visade det sig att Thora Hallager var en av Danmarks första kvinnliga fotografer och hon arbetade som fotograf från omkring 1850, innan hon startade egen verksamhet 1857. Hennes första ateljé låg på Vesterbrogade. Hon flyttade sedan vidare till Pilestræde och senare till Lille Kongensgade vid Kongens Nytorv.
H. C. Andersen bodde under några perioder inhyst hos Thora, åren 1866-1869 på Lille Kongensgade och igen 1871-1873 i Nyhavn. Hon har också tagit en av de mest kända bilderna på författaren.

Från fattighuset i Ullstorp till Köpenhamn
Hur är det då med den unga kvinnan på det gulnade fotot? Det var dyrt att gå till fotografen på den här tiden, så kanske är det någon med anknytning till en välbärgad dansk familj?

Nej, tvärtom skulle det visa sig! Marna föddes 1835 i Ullstorp vid Tomelilla och när hon var två år flyttade familjen in på fattighuset i Ullstorp. Där bodde de resten av sina liv, förutom Marna som lyckades bryta sig loss och flyttade som 21-åring till Köpenhamn. En fantastisk bedrift som måste ha krävt en stor portion mod och styrka.
I flyttattesten står det om Marna: "Var till äktenskap ledig efter pålysning 1856. Läste innantill antagligt. Christendomskunskap svag. Till frejden utan anmärkning*. Avflyttade till Danmark 1856".

Två år senare, 1858, födde hon en dotter, Karolina. Barnet kom i fosterhem medan Marna arbetade som piga på olika platser i Köpenhamnsområdet, och 1860 var hon anställd hos läraren i Torslunde (sydväst om Köpenhamn).

Den fattiga pigan får sitt livs upplevelse
Samma år bodde "photographen/daguerreotypistinden" Thora Hallager ensam med sin svenska piga inne i Köpenhamn. Kanske kände de båda svenska flickorna varandra, och det var därför Marna hamnade som piga hos Thora. I Danmark var tjänstefolk oftast anställda halvårsvis och i april och oktober var det skiftedagar, om den anställde eller arbetsgivaren så ville.

Fotot på Marna är taget i Thoras ateljé i Pilestræde, så det har varit någon gång mellan mellan 1861 och 1865 som Marna har varit piga hos Thora och fotograferats av henne.
Att köpa en dyr utstyrsel, göra en fin håruppsättning för att sedan gå till fotografen var något en piga bara kunde drömma om. Kanske var det Thora som av ren uppskattning av sin piga lånade henne en fin klänning och snörliv, ordnade till lockarna och tog en bild av henne. Eller kanske använde Thora Marna som en "försökskanin" för att prova ny utrustning och ställa in kameravinkel, avstånd och ljus.
Oavsett orsaken så gör detta den fattiga och ensamstående modern och pigan till en av de malmöbor som först blev fotograferad i en riktig ateljé.
Minnena från Köpenhamn tog hon med sig när hon flyttade tillbaka till Sverige och Malmö (läs mer nedan).

* Frejd, fräjd, frägd = karaktär. I ett prästbetyg.
Det allmänna omdömet om någons (moraliska) beskaffenhet eller egenskaper. 
Till frejden utan anmärkning = Detta var en person man kunde lita på.


Faktainsamling: Eva Henning
 
Tre bilder tagna av Thora Hallager. På bilden till vänster har samma stol, bord och matta använts som vid fotograferingen av Marna. På bilden i mitten är stolen utbytt.
   
Olivia Munch Petersen
 
Konstnären P. C. Skovgaard
 
En fantastisk bild på H. C. Andersen 1867
Nex° Museum/
fotohistorie.com
     
fotohistorie.com


Kongens Nytorv i slutet av 1800-talet. Vid Lille Kongensgade, mitt i bilden till höger, hade Thora Hallager sin ateljé.
Vykort


Tillbaka i Sverige

I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var det vanligt att cigarrmakare skiftade mellan att arbeta i Malmö och Köpenhamn. Marna hade träffat cigarrmakaren Sven Andersson (f. 1841) från Malmö, och den  18  april  1869 gifte de sig i Sankt  Johannes  Kirke i Köpenhamn. I juli födde Marna en son, Carl Oscar.
Året därpå flyttade familjen till Malmö och Jöns Filsgatan. Marna fick ytterligare fyra barn, två av dem fick bara leva knappt ett år. Tre av barnen flyttade till USA. Först flyttade äldste sonen Carl Oscar 1886, sedan följde Ida Kristina efter 1891, och 1909 emigrerade också yngste sonen John Fritiof.
Marnas man Sven dog redan 1896 i lunginflammation och Marna avled 1913.



På bilden till höger ses Marna sittande med sitt yngsta och äldsta barn, John Frithiof och Karolina. Bilden är tagen strax innan John Frithiof emigrerade till USA 1909. Marna födde sex barn men det var bara Karolina som till sist fanns kvar i hennes närhet.
 

 

© Materialet är skyddat av lagen om upphovsrätt.